Thursday, July 1, 2010

SUNAT-SUNAT PADA HARI JUMAAT

Satengah daripada  perkara-perkara yang sunat dilakukan pada hari Jumaat :

  • Mandi sunat Jumaat pada subuh hari Jumaat atau paginya dengan membuang segala daki-daki dan segala kotoran-kotoran pada badan dan gigi kita.
  • Bercukur rambut atau bergunting, membela misai atau membela janggut, membuang kuku tangan dan kaki serta membersihkannya dan mencabut bulu ketiak.
  • Memakai pakaian yang berwarna putih bila hendak sembahyang Jumaat atau memakai jubah dan serban.
  • Memakai bau-bauan yang  harum bila hendak ke masjid.



KEBERSIHAN DALAM ISLAM :

Firman Allah Ta`ala 
Bahawasanya Allah itu kasih kepada orang yang menjaga kebersihan
(AlBaqarah Ayat 109)

Sabda Nabi Muhammad Sallallahu`alaihi  Wasallam
Sesungguhnya Allah itu cantik dan ia suka kepada kecantikan
(Hadis Shahih Riwayat Muslim)

Sabda Nabi Muhammad Sallallahu`alaihi  Wasallam
Mandilah pada hari Jumaat dan cucilah kepala mu walaupun kamu tidak junub dan pakailah bau bauan
(Hadis Shahih Riwayat Bukhari) 


Sabda Nabi Muhammad Sallallahu`alaihi  Wasallam
Mandi pada hari Jumaat wajib atas orang yang baligh dan hendaklah ia membersihkan gigi dan menggunakan bau bauan
(Hadis Shahih Riwayat Bukhari) 

Sabda Nabi Muhammad Sallallahu`alaihi  Wasallam
Kewajiban dari Allah atas tiap-tiap seorang Islam bahawa ia harus mandi pada tiap-tiap tujuh hari sekali, yakni ia harus cuci kepalanya dan badannya
(Hadis Shahih Riwayat Muslim) 


NIAT MANDI HADAS BESAR
Sahaja aku mengangkat hadas yang besar daripada sekelian badan fardhu kerana Allah Ta`ala


NIAT MANDI SUNAT SEMBAHYANG JUMAAT
Sahaja aku mandi kerana sembahyang daripada hari Jumaat sunat kerana Allah Ta`ala



NIAT SEMBAHYANG IKTIQAF MASJID
Sahaja aku iktiqaf pada masjid ini kerana Allah Ta`ala


NIAT SEMBAHYANG SUNAT TAHEIYATIL MASJID
Sahaja aku sembahyang sunat taheiyatil masjid dua raka`at kerana Allah Ta`ala


NIAT SEMBAHYANG SUNAT JUMAAT DAHULUNYA
Sahaja aku sembahyang sunat Jumaat dua raka`at dahulunya kerana Allah Ta`ala


NIAT SEMBAHYANG FARDHU JUMAAT
Sahaja aku sembahyang fardhu Jumaat dua raka`at mengikut imam kerana Allah Ta`ala


NIAT SEMBAHYANG SUNAT JUMAAT KEMUDIANNYA
Sahaja aku sembahyang sunat Jumaat dua raka`at sesudahnya kerana Allah Ta`ala




<<<<*>>>>

No comments:

Post a Comment

Popular Posts